Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija | Par biedrību
Sākums>Par biedrību


Kontaktinformācija

Latvijas Maksātnespējas procesa
administratoru asociācija
Adrese: Dzirnavu iela 73-2, Rīga, LV-1011
E-pasts: administratori(at)administratori.lv


Rekvizīti

Reģ. Nr.: 40008073746
Banka: A/S Swedbank
Konta Nr.: LV33HABA0551004540963


Kā mūs atrast >

Administratoru asociācija iesniegusi priekšlikumus valdības rīcības plānam

05.12.2014

Atbildot uz Tieslietu ministrijas aicinājumu tieslietu nozares nevalstiskajām organizācijām iesniegt priekšlikumus Tieslietu ministrijas Valdības rīcības plāna projekta sadaļai, Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija (turpmāk – Administratoru asociācija) ir sagatavojusi un iesniegusi Tieslietu ministrijā priekšlikumus par maksātnespējas jomas attīstību.

Vēstulē Tieslietu ministrijai Administratoru asociācija norāda, ka atbalsta nepieciešamību pilnveidot administratoru darbību un uzskata, ka administratoru uzraudzības stiprināšanai ir nepieciešamas kardinālas izmaiņas administratoru darbības tiesiskajā regulējumā, pārskatot gan tiesas, gan Maksātnespējas administrācijas kompetenci, kā arī pilnveidojot maksātnespējas procesa administratoru darbības regulējumu.

Administratoru asociācijas uzskata, ka ir nepieciešams mainīt administratora profesijas statusu, paredzot, ka administrators ir tiesu sistēmai piederīga persona, kas nav valsts amatpersona, un pārstāv brīvo profesiju. Administratoru iekļaušana tiesu sistēmai piederīgo personu vidū nozīmētu administratora profesijas regulējumu atbilstoši tiesu sistēmai raksturīgajiem principiem – vienota profesionālā pašpārvalde, vienoti darbības un ētikas standarti, kā arī tiesu sistēmai raksturīgā disciplināratbildība. Turklāt šādu izmaiņu ieviešana nodrošinātu vienotu juridisko profesiju attīstību un tiesu sistēmai piederīgo personu sistēmas izveidošanu.

Lai to īstenotu, Administratoru asociācija lūdz Valdības rīcības plānā iekļaut uzdevumu - izstrādāt speciālu administratoru profesiju regulējošu likumu, paredzot, ka maksātnespējas procesa administratori ir tiesu sistēmai piederīgas personas, kā arī izveidojot maksātnespējas procesa administratoru pašpārvaldi.

Attiecībā uz tiesiskās aizsardzības un maksātnespējas procesu uzraudzību, ko šobrīd īsteno Maksātnespējas administrācija, Administratoru asociācija norāda, ka vienlaicīgas kreditora tiesību un uzraugošās iestādes funkciju veikšanas dēļ Maksātnespējas administrācija atrodas interešu konflikta situācijā. Turklāt vienlaikus administratoru darbības uzraudzību veic tiesa, tādēļ praksē nereti rodas gadījumi, kad ir grūti nošķirt Maksātnespējas administrācijas kompetenci administratora darbības kontrolēšanā un tiesas kompetenci administratora darbības uzraudzīšanā, ko apliecina arī Augstākās tiesas Senāta judikatūra.

Tādēļ, lai novērstu Maksātnespējas administrācijas atrašanos interešu konflikta situācijā un padarītu efektīvāku administratoru darbības uzraudzību, Administratoru asociācija ierosina pārskatīt Maksātnespējas administrācijas funkcijas un nodot administratoru darbības uzraudzību tiesas kompetencē.

Savukārt, lai veicinātu uzņēmējdarbības vides sakārtošanu, Administratoru asociācija izsaka priekšlikumu Maksātnespējas administrācijas kompetencē nodot administratīvo pārkāpumu lietu maksātnespējas jomā pārkāpumu izskatīšanu un sodu uzlikšanu. Tādējādi arī Maksātnespējas administrācija tiktu iesaistīta maksātnespējas procesa norises veicināšanā, kā arī būtu tiesīga uzlikt administratīvos sodus visām maksātnespējas procesā iesaistītajām personām (parādniekiem, kreditoriem un administratoriem).

Tāpat Administratoru asociacija uzskata, ka Maksātnespējas administrācijas uzdevumos būtu iekļaujami jautājumi, kas saistīti ar maksātnespējas procesa finansēšanas nodrošināšanu – maksātnespējas procesa depozīta jautājumi, kā arī darbinieku prasījumu apmierināšanas jautājumi un kreditora tiesību īstenošana attiecībā uz tās piešķirto naudas līdzekļu atmaksāšanu, kuri izmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem darbinieku prasījumu apmierināšanai.

Tādēļ Administratoru asociācija rosina Valdības rīcības plānā iekļaut uzdevumu pārskatīt Maksātnespējas administrācijas kompetenci un nodot tās kompetencē administratīvo pārkāpumu maksātnespējas jomā izskatīšanu.

Papildus iepriekš minētajiem priekšlikumiem, Administratoru asociācija aicina Valdības rīcības plānā paredzēt arī specializētas tiesas izveidošanu, kas izskatītu tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa lietas. Administratoru asociācija norāda, ka šobrīd tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa lietas izskata pirmās instances tiesa, kā rezultātā dažādās tiesās ir izveidojusies atšķirīga un pretrunīga tiesu prakse. Administratoru asociācija uzskata, ka procesa efektīvai norisei nepieciešams veicināt vienotas tiesu prakses izveidošanu tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa lietās, turklāt specializētas tiesas izveide sniegtu arī tiesnešiem iespējas iegūt padziļinātas zināšanas ar maksātnespējas procesu saistītos jautājumos, tajā skaitā grāmatvedībā, finansēs, nodokļu jautājumos un ekonomikā.

Vienotas tiesu prakses veidošanās nolūkā, Administratoru asociācija rosina arī noteikt, ka visi tiesas nolēmumi maksātnespējas procesa lietās ir pārsūdzami.

Šobrīd ar maksātnespējas procesiem saistītos jautājumus izskata pirmās instances tiesa un tiesas nolēmumi nav pārsūdzami. Tā rezultātā ir izveidojusies pretrunīga tiesu prakse maksātnespējas procesa lietās, kas neveicina vienotu izpratni par Maksātnespējas likuma normu piemērošanu. Turklāt tiesas nolēmumu pārsūdzības iespējas paredzēšana novērstu arī šaubas par tiesas lēmuma nepareizību vai neobjektivitāti, jo pārsūdzības kārtībā lieta tiek izskatīta trīs tiesnešu sastāvā.

Visbeidzot, lai nodrošinātu efektīvu maksātnespējas procesa mērķu sasniegšanu, Administratoru asociācija lūdz Valdības rīcības plānā paredzēt uzdevumu pilnveidot parādnieka mantas atgūšanas procedūru, lai veicinātu parādnieka saistību izpildi.

Administratoru asociācija uzskata, ka Maksātnespējas procesa regulējumam būtu jāaizsargā dzīvotspējīgi komersanti, taču vienlaikus tam jānodrošina komersantu, kuri nav dzīvotspējīgi un efektīvi, atsijāšana, un to rīcībā esošie aktīvi pēc iespējas ātrāk jāatgriež ekonomiskajā apritē. Izslēdzot faktiski maksātnespējīgos komersantus no aprites, tiktu uzlabota un stabilizēta uzņēmējdarbības vide, kā arī samazinātos komersanta ikdienas risks, ka potenciālais partneris ir faktiski maksātnespējīgs, tādēļ nespēs pildīt uzņemtās saistības.



drukāt >